Zo verbeter je het inkoopproces van jouw onderneming

Als ondernemer moet je van allerlei markten thuis zijn. Zeker als starter zul je eerst veel zaken zelf uitvoeren, van inkoop en verkoop tot klantcontact en boekhouding. Misschien ben je op die manier wel een kei geworden in het inkoopproces. Denk je dat er op dit gebied nog wat te winnen valt? Lees dan even verder. Hieronder een aantal tips om slim in te kopen.

Breng je doelgroep in beeld
Een stap die vooraf gaat aan het daadwerkelijk inkopen van producten is het kennen van jouw doelgroep. Hoe weet je welke producten je moet inkopen als je jouw publiek niet of nauwelijks kent? Wanneer je een duidelijk inzicht hebt in jouw doelgroep en de vraag zul je effectiever kunnen inkopen. Dit geldt overigens niet alleen voor de producten zelf maar ook de verpakkingsmaterialen. Kies verpakkingsmaterialen die passen bij jouw productassortiment en bij jouw klanten. Kies je bijvoorbeeld voor wegwerpverpakkingen, hersluitbare plastic zakjes, nieuwe verzenddozen of geef je gebruikte dozen een tweede kans? Bekijk eens het aanbod van een verpakkingsshop om verschillende mogelijkheden te vergelijken.

Controleer de facturen
Misschien niet het leukste klusje maar wel belangrijk: het nalopen van de inkoopfacturen. Soms sluipen hier foutjes in die kostbaar zijn of zorgen voor verschillen in de voorraad. Door consequent je facturen te checken ben je hier snel achter. Zo kan het voorkomen dat sommige artikelen niet zijn geleverd of in een te laag aantal terwijl je hier wel voor betaald hebt. Ook kan een leverancier een fout hebben gemaakt bij het opstellen van de factuur en een verkeerde prijs hebben berekend. Door je inkoopfacturen te controleren weet je direct wanneer er iets mis is gegaan en hoef je niet op een later moment voorraadverschillen op te lossen.

Zet in op goede relaties
Het is fijn voor de samenwerking als je goede relaties opbouwt met jouw vaste leveranciers. Daarbij kun je op basis van een prettige en lange samenwerking vaker gunstige inkoopprijzen afdwingen. Natuurlijk draait niet alles om de meest voordelige inkoopprijs. Ook zaken als levertijden en de grootte van jouw orders zijn van belang in samenwerking met een leverancier. Daarom is het slim om voorafgaand aan een samenwerking of inkoopcontract zaken als verkoop, werkwijze en gedeelde belangen goed door te nemen.

Bestel slim
Probeer je inkoop zoveel mogelijk af te stemmen op de verkoop. Zo voorkom je dat je met grote hoeveelheden voorraad komt te zitten die je mogelijk niet verkoopt. Ook als je niet een heel ruim magazijn hebt doe je er goed aan slim in te kopen. Natuurlijk kan het soms wel aantrekkelijk zijn om in grotere aantallen in te kopen omdat je dan relatief goedkoper uit bent. Daarom kan het lonen om jouw inkoop te beperken tot een klein aantal leveranciers. Daarbij kun je met minder leveranciers ook efficiënter werken. Zo hoef je bijvoorbeeld minder verschillende pakbonnen te verwerken en kun je inzetten op verzamelleveringen en vaste leverdagen.