Shopping Gids

Foodtruck starten: een plan uitwerken

Een foodtruck beginnen klinkt romantisch. En ergens is het dat natuurlijk ook wel. Want van je hobby je werk maken en met je rollende keuken van festival naar festival trekken, dat klinkt als het goede leven. Maar er komt een hoop werk kijken bij starten van een foodtruck, en nog meer bij succesvol maken ervan.

Begin goed
Het klinkt suf, maar een goed begin is echt het halve werk. Door een bedrijfsplan te schrijven denk je na over alle aspecten van het ondernemerschap. Je maakt jouw idee concreet, stelt doelen, verdiept je in de markt, brengt je doelgroep in kaart, zet de financiën op een rijtje en werkt aan een marketingplan. Met brainstormen, researchen en schrijven krijg je grip op de kansen en de mogelijke knelpunten van jouw foodtruckconcept.

Wees origineel
Foodtrucks zijn ontzettend populair. Wees je er daarom van bewust dat het extra belangrijk is je in deze markt te onderscheiden. Jouw kookkunsten zijn daarbij natuurlijk heel belangrijk. Je gaat voor heerlijk eten van hoge kwaliteit. Maar ook het hebben van een sterk concept is essentieel. In je bedrijfsplan zul je jouw toekomstige concurrentie in kaart brengen. Doe hier je voordeel mee en gebruik deze inzichten om jouw foodtruckconcept aan te scherpen.

Weet waar je financieel aan begint
Een financieel plan mag niet ontbreken in het bedrijfsplan van jouw foodtruck. Hierin werk je uit wat je nodig hebt voor jouw onderneming en hoe je dit gaat bekostigen. Denk hierbij aan de inkoop van voedsel, kookartikelen en verdere inventaris, maar ook aan kosten voor brandstof, elektriciteit, benodigde vergunningen en onder meer verzekeringen. Ga je een nieuwe verkoopwagen kopen of kies je voor een verkoopwagen occasion? Vergeet ook de mogelijke stallingskosten en het onderhoud niet. Zorg daarnaast voor een financiële reserve. Op deze reserve kun je terugvallen als er bijvoorbeeld apparatuur vervangen moet worden of wanneer de omzet een keertje tegenvalt.  

Denk na over de marketing
Als onderdeel van je bedrijfsplan breng je de financiën in kaart en werk je de kosten van je foodtruck uit. Daarnaast is het belangrijk aandacht te besteden aan marketing. In een marketingplan staan 4 P’s centraal: product, prijs, plaats en promotie. In dit plan denk je na over vragen als: wie zijn mijn klanten? Hoe bereik ik hen? Waar sta ik voor en hoe wil ik dat klanten mijn onderneming zien? Deze inzichten kun je vervolgens weer gebruiken bij het creëren van je merk, huisstijl en website. Een eenduidig, toffe en on point presentatie gaat je helpen op meerdere fronten. Het zorgt voor herkenning onder je doelgroep en kan organisaties overtuigen om voor jouw foodtruck te kiezen.