Shopping Gids

Waarom AR dé tool is voor retailers

AR, je hebt er waarschijnlijk al wel eens van gehoord en misschien heb je er ook wel ervaring mee. Bij Augmented Reality worden beelden en visualisaties in de echte wereld geprojecteerd, vaak door middel van een camera of telefoon. Als je een (online) winkel hebt, kan AR enorm veel mogelijkheden bieden. Hieronder vertellen we je daar meer over.

AR voorbeelden

AR is overal, al heb je dat misschien niet direct in de gaten. Zo komen miljoenen telefoongebruikers dagelijks in aanraking met AR door bijvoorbeeld Snapchat, Instagram en Pokémon Go. Met AR kunnen beelden, zoals filters, op gezichten geplaatst worden en kunnen Pokémons in de echte wereld op straat verschijnen. Voor games en apps heeft Augmented Reality dus zeker een toegevoegde waarde, maar voor retailers ook. Bedrijven zoals StickyLock kunnen je daarmee helpen.

Wat heb je als retailer aan AR?

Augmented Reality is voor heel veel bedrijven goed in te zetten en dan ook erg waardevol. Verkoop je bijvoorbeeld meubels? Dan kun je je website zo inrichten dat je klanten de meubels al in de kamer kunnen plaatsen, zonder dat ze deze werkelijk hoeven te bestellen. Je klanten hebben enkel de camera van hun telefoon nodig en kunnen zo gemakkelijk kijken of die ene stoel wel goed in hun woonkamer past.

Ook kunnen je klanten bijvoorbeeld besluiten om online brilmonturen te passen, of om vanaf de bank in de woonkamer een auto van binnen en buiten te bekijken. Heb je een restaurant? Door middel van QR-codes op je telefoon kun je je klanten meer informatie over de gerechten en ingrediënten verschaffen. Ook als je een evenement organiseert kan AR een erg leuke oplossing zijn. Door een filter voor op de camera te creëren, kunnen gasten leuke foto’s maken tijdens het evenement en maak je tegelijkertijd reclame. De mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos.

Wat is het nut van AR?

Allemaal leuk natuurlijk, die nieuwe online opties, maar wat heb je er eigenlijk aan? Het grote voordeel van AR, is dat je een band met je klant opbouwt. Door bijvoorbeeld je menukaart te pimpen, komen je gasten meer te weten over jou en je producten. Dat zorgt voor vertrouwen en dus ook voor een band. 

Ook zorgt het gebruik van AR voor betere aankopen. Je klanten hebben het product immers al goed kunnen bekijken en weten precies waar ze aan toe zijn bij het kopen van het product. Zo worden er minder aankopen gedaan die later weer teruggestuurd worden.