Direct mail: online vs offline

Mailen: online of offline. Wanneer kies je nou voor welke optie? We helpen je graag verder door alle voordelen en nadelen tegenover elkaar te zetten. Het belangrijkste is dat je je eerst verdiept in welke mogelijkheden er beschikbaar zijn. Je hebt voor online mailen de bekende programma’s zoals Gmail en Outlook. Voor de offline mail kan je deze ouderwets zelf schrijven of bijvoorbeeld gebruik maken van bedrijven zoals adverteerweb. Deze bedrijven verzorgen dan jouw offline mail op bestelling en naar jouw wens. Lees lekker verder dan bespreken we alles rustig door.

Voor en nadelen van offline mail:

Via direct mailing heeft jouw klant jouw post fysiek vast en zonder je jezelf uit van de digitale media waar een ieder dagelijks al mee te maken krijgt. Het is een persoonlijke manier van contact leggen met een persoon, niet alleen via de adressering maar ook kan je de inhoud, boodschap of verpakking specifiek op iemand afstellen. Door deze kleine maar toch belangrijke verschillen blijf je beter hangen in het geheugen van jouw ontvanger. Daarnaast kan je jezelf natuurlijk nog extra onderscheiden door bijvoorbeeld een sample van jouw product mee te sturen, een bedankje/presentje of misschien wel een voucher. Hoe leuk is het nou om zo een pakketje te mogen ontvangen? Daar tegenover staat natuurlijk wel dat je wellicht per klant meer tijd aan hun mailing moet besteden en meer kosten maakt om je op deze manier uit te kunnen zonderen.

Voor en nadelen van online mail:

Online mailen is heel efficiënt. Je hebt namelijk geen enveloppen en postzegels meer nodig. Daarnaast hoef je geen adressen meer te schrijven. Dit kan dus enorm schelen in de kosten maar ook in de tijd die je besteed aan je post. Daarnaast heeft online mailen nog vele andere extra’s die je niet hebt met offline mailen. Zo kan je bijvoorbeeld makkelijk herinneringen versturen naar jouw klanten, heel simpel nieuwsbrieven of algemene wijzigingen en opvolgmails versturen naar iedereen tegelijk. Helaas zit er ook een keerzijde aan online mailen. Doordat onze levens al zoveel te maken hebben met de digitale media besteden we een stuk minder tijd aan de online berichten die we in de inbox binnen krijgen. Als je alleen al naar je persoonlijke inbox kijkt zijn er elke dag wel een aantal mails die niet gelezen worden en worden verplaatst naar de prullenbak. Dit komt omdat er puur geen interesse is om het bericht te lezen als het toch elke maand hetzelfde verteld.

Wat past nou het beste bij jou?

Nu je de voor en nadelen tegenover elkaar hebt zien staan is de keuze natuurlijk geheel aan jou en wat het beste bij jouw bedrijf past. Vergeet niet dat online en offline mailen niet altijd tegenover elkaar hoeven te staan. Zo kan je heel persoonlijk via direct mailing ervoor zorgen dat je een goede eerste indruk maakt, die je met online mailing kan opvolgen zodat je niet altijd een uitgebreide direct mailing hoeft te verzorgen. Succes met het creëren van jouw unieke mailing!