Trends in de e-commerce

Als je iets besteld bij een webshop dan heb je te maken met e-commerce. E-commerce is een enorm groeiende markt en webshops zijn verdriedubbeld in twee jaar tijd. Doordat de concurrentie steeds meer wordt onder online winkels blijven webshops constant met nieuwe innovaties komen. Door constant te blijven vernieuwen creëert een webshop een voordeel ten opzichte de concurrent. Door dit voordeel bestel je bij deze webwinkel en niet bij de concurrent. Want zeg nou zelf: Je besteld toch alleen ergens als die webshop jou iets meer te bieden heeft? In dit artikel bespreken wij de nieuwste e-commerce trends van dit jaar.

Snel je pakket in huis hebben

Een stijgende ontwikkeling is het steeds sneller leveren van artikelen. Als je eerst iets kocht bij een webwinkel kon je ervan uitgaan dat het een paar dagen of zelfs een paar weken zou duren voordat je het product zou ontvangen. Dit is tegenwoordig verleden tijd. Webshops halen alles uit de kast om zo snel mogelijk je bestelde artikel bij jouw thuis te leveren. Veel online winkels bieden voor 23.59 besteld is morgen thuis bezorgd. De vraag is tegenwoordig hoog naar vandaag besteld morgen in huis winkels. Daarom bestaan er sites zoals bijvoorbeeld Morgenbinnen.nl die lijsten geven van webshops die de volgende dag leveren. Zo hoef je zelf als klant niet op zoek te gaan naar online winkels die de volgende dag in huis leveren. 

Achteraf betalen 

Ook is later betalen een nieuwe ontwikkeling. Steeds meer mensen zijn op zoek naar online winkels waar ze achteraf kunnen betalen. Dit later betalen wordt geregeld via externe betaalpartijen zoals Afterpay of Klarna. Sommige websites hebben overzichten gemaakt van deze online winkels waar je later kunt betalen. Hierdoor kan de consument zonder moeite deze winkels vinden. Achter af betalen wordt zo gemakkelijk mogelijk gemaakt, zo heb je met Klarna en Afterpay een applicatie waarin je duidelijk kunt zien wat je nog moet betalen en wat je al hebt betaald. Ook kan je bij deze betaalmethodes er voor kiezen om je schulden in stukken af te betalen. Het later betalen wordt dus steeds gemakkelijker gemaakt.

Steeds beter voor het milieu

Ook is er een geheel andere eis bij gekomen bij webshops die weinig met klantgemak te maken heeft. Dit is steeds duurzamer pakketten afleveren. Veel bezorgdiensten stappen over naar CO2-neutrale levering en rijden elektrisch. Naast het elektrisch rijden, worden inpakmaterialen zoals plastic steeds vaker vervangen door een duurzamer alternatief. Ook ontvang je bij de meeste pakketten geen papieren factuur meer bij je pakket, maar krijg je de factuur digitaal opgestuurd wat bekend staan als een e-factuur. Webshops onderscheiden zich dus niet alleen in het klantgemak, maar proberen ook positieve aandacht te creëren door iets goeds te doen voor de wereld.